Dáma ve zlatém - O'Connorová Anne-Marie

Od: Slovenský rozhlas, Boris Filan
Přidáno: 12. 12. 2014

Poslechněte si záznam rozhlasového pořadu PÁLENICA.

Z blogu
přidáno: 3. 9. 2013

Zaradiť tento román do nejakej kategórie je priam nemožné. Je o umení, láske, vojne, utrpení, bezradnosti, nespravodlivosti, boji - o všetkom, čo sa svetom prehnalo v 20.storočí. Citovo som bola úplne vyžmýkaná, autorka nemala problém ani s opisom drsných scén a ak človek uváži, že ide o skutočný príbeh, má to potom na čitateľa o to väčší dopad. Postavy - teda skutočných ľudí - som si obľúbila a bolo takmer neznesiteľné sledovať ich deportáciu do koncentračných táborov, popravy a celkovo nezmyselné umieranie. Kniha je doplnená aj fotografiami (od samotnej Marie), takže vám títo ľudia ešte viac prirastú k srdcu.

Občas ma prepadol pocit, že je zo strany bohatých židovských rodín a hlavne Marie zbytočné lipnúť na maľbách, mala by sa skôr zaujímať o ľudí a o dôsledky vojny. No potom som si uvedomila, že jej veľmi krivdím, lebo som nezažila to, čo ona a už chápem, že tie maľby pre ňu znamenali pripomienku šťastných časov a prostredníctvom nich chcela dosiahnuť spravodlivosť.

Viem, že mnohých táto kniha nezaujme, pretože je na míle vzdialená dnes tak obľúbeným fantasy, dystopickým knihám, no aj všetkým knihám s ľahkým príbehom. Je to dielo pre milovníkov skutočných príbehov, umenia, vojnových románov a určite osloví aj všetkých citlivých čitateľov.

přidáno: 10.9.2012

Je to podivuhodný příběh: o malíři Gustavu Klimtovi, jeho nejslavnějším obraze a osudu předválečného, válečného a znovuzrozeného Rakouska.

Krásná Adele Bloch-Bauerová patřila ke hvězdám vídeňské společnosti na přelomu 19. a 20. století. Gustav Klimt byl geniální malíř, který byl uctíván i zavrhován vídeňskou smetánkou. Přátelé mu přezdívali Král. Město bylo v té době přejemnělé tak, že „jeho hlavní potravinou bylo víno“. Židovské a křesťanské rodiny se mísily, jedny měly peníze a druhé šlechtické tituly a staleté tradice. Město kvetlo, rakousko-uherská říše se zdála nesmrtelným evropským kadlubem kultur. Zákonitě se nádherná Adele a divoký Gustav museli potkat a vznikl portrét – asi nejzáhadnější z obrazů moderního stylu, secese. Patřil samozřejmě rodině a ta ho chránila jako poklad, vždyť dáma ve zlatém okouzlovala každého. Později i nacisty, kteří za nadšeného vítání obyvateli Vídně obsadili zemi a začali rabovat. Hlavně Hitler si svou naprostou moc užíval, protože nikdy nezapomněl na to, že ho vídeňská výtvarná akademie odmítla jako netalentovaného. Němci obsazovali židovské domy, zabíjeli jejich obyvatele, sváželi je do koncentráků a samozřejmě odváželi umělecké poklady. Je smutné, že při výběru toho nejcennějšího měli k ruce dost ochotných rakouských znalců. To už se ovšem obraz nejmenoval po židovce Adele, ale Dáma ve zlatém. Vazby mezi vídeňskými rodinami zpřetrhaly válečné vraždy a sebevraždy.

Židů se do Vídně vrátilo málo. Kniha popisuje, jak se po válce židovské rodiny snažily získat zpět ukradené cennosti a kolik trápení i úsilí to stálo. Najevo vycházely skutečností pro Rakušany trpké – kolaborace, antisemitismus... Také rodina Bloch-Bauerová hledala své poklady a samozřejmě také Adelin portrét. Po dlouhých desetiletích sporů s úřady i mezi členy rodiny se jeho osud naplnil:  byl rodině vrácen a prodán. V aukční síni Christie´s byl vydražen v roce 2006 za 78,5 milionů dolarů. Dáma ve zlatém je román, faktografie, monografie i učebnice dějin 20. století. A čte se jako detektivka.