Impresionisté: jejich životní příběhy - Roeová Sue - Recenze

od: www.webmagazin.cz - Julie Kolocová
přidáno: 7.5.2012

Sue Roeová je autorkou celé řady knih. Patří mezi ně jak romány, tak sbírka básní nebo například autobiografie velšské malířky Gwen John. Nyní má český čtenář možnost setkat se s barvitým příběhem osudů výtvarných velikánů. I když jde vlastně i o literaturu faktu, čteme poutavě zpracované životní cesty tolik odlišných, přesto spojených osobností. Hlavním tématem jsou impresionisté.

A tak se do rukou čtenářů, kteří se zajímají o výtvarné umění nebo rádi putují po stopách velkých osobností, nyní dostává velmi zajímavá kniha Impresionisté – soukromé životy/Kaleidoskop lásek i nelásek, bídy a hýření.

Již podle samotného titulu vidíme, kam nás její řádky zanesou. Ale konkrétněji. Jsme v Paříži 19. století a prožíváme lásky, úspěch i neúspěchy nejvýznamnějších impresionistů. Snadněji pak porozumíme jejich malbám a rádi se probíráme nitkami příběhů těchto velikánů. Kniha je nádherným prolnutím vědeckého pohledu na danou tematiku s osobitým vypravěčským stylem. Dostaneme se do pařížských ateliérů, kde Monet v dobře padnoucím obleku s módními krajkovými manžetami žertoval se spolužačkou slovy: „Já spím pouze s vévodkyněmi nebo služkami. Nejraději se služkami vévodkyň.“  A kde byl Renoir učitelem varován, aby proboha nepoužíval svůj oblíbený ponurý odstín červeně: „Doufám, že se nechcete proměnit v dalšího Delacroixe!“ Tady se Alfred Sisley zamiloval do půvabné o pět let starší dívky, jejíž tvář jej inspirovala po zbytek let. Ti tři se okamžitě spřátelili. Renoir a Monet spolu dokonce bydleli, dělili se o nájem, přivydělávali portrétováním. Všechny peníze šly na nájem, topení, a tak byly jejich nejčastějším jídlem vařené fazole. Monet prý občas využíval svého šarmu a vždy přemluvil některého z majitelů restaurací. Večeřívali potom s úsměvem i lanýže. V té době se ještě Cézanne učil spolu s Pissarem v jiném ateliéru , ale zanedlouho se všichni seznamují a přibyde k nim i Bazille.  To se již všichni připravují na očekávaný prestižní Salón. Jak budou přijati? Přijme akademie, ale i veřejnost jejich mnohdy na tehdejší dobu odvážné způsoby malby?

Naladila jsem-li vás příjemně a jste-li zvědaví, jakými cestičkami se přátelé velikáni budou dále ubírat, neváhejte.  Tato kniha rozhodně patří do vaší knihovny.

přidáno: 12.6.2012

...Nejdříve jsem si myslela, že číst takovouhle knihu bude jiné. Těžší. Překvapivě jsem se ale do příběhu rychle začetla a nechala se strhnout příběhem každého hrdiny. Nejsem žádným znalcem umění, ale i přesto mi příběh o malířích připadal naprosto srozumitelný. Autorka využila svůj skvělý vyprávěcí styl s historickým podtextem a vytvořila překrásné dílo ve svém žánru. Postavy jsem neměla problém si oblíbit, bylo to až děsivě jednoduché. Impresionisté ve svých začátcích byli bojovníky za svůj vlastní názor, a díky tomu jsem se s nimi dokázala daleko lépe ztotožnit. Ani situace v osobním životě u většiny z nich nebyla moc veselá. Pokud tedy máte rádi umění a historii a rádi byste si přečetli o pohnutých osudech těchto mladíků, tak neváhejte a sáhněte právě po této knize. Nebudete litovat.

Celá recenze k PŘEČTENÍ ZDE.

přidáno: 14.3.2013

…Bylo smutné to celé sledovat a musela jsem nevěřícně kroutit hlavou. Jeden člověk když na výstavě uviděl jistý impresionistický obraz, na místě pokousal všechny okolo. Lidé omdlívali při jediném pohledu a považovali to za čmáranice. Co by si asi všichni pomysleli o tom, jakou mají dnes obrazy nevyčíslitelnou cenu? Malíři si však přesto své životy užívali a moc se mi líbilo, jak byla Paříž pěkně popsaná, takže jsem si živě dokázala představit   Já do té doby o impresionistech nic moc nevěděla, ale samozřejmě jsem znala pár impresionistických obrazů, které se mi svým způsobem líbili. Pokud jste také o jejich životech ještě nikdy nic nečetli a zajímalo by vás to, tak tahle kniha je pro začátek ideální. Životní příběhy všech malířů se neustále střetávali, leckdy se podobaly, ale i občas dost lišili. Očekávejte rozšíření svých znalostí v ohledu základních fakt jejich životů, historií děl, ale i mnoho zajímavého doplněné známými jmény nejen malířů. Nejedná se o těžké nezáživné čtení, právě naopak je to svižné a záživné. Takže pokud máte rádi Impresionismus a vše okol něj tak s touto knihou nic nezkazíte.