Mladí romantici - Hayová Daisy - Recenze

přidáno: 18.6.2012

...Hayová pečlivě vykreslila každou důležitou postavu v knize, ačkoli se mi zdá, že básníci Shelley a Hunt mají přece jen o něco větší prostor než třeba Byron. Na přebalu knihy je jako další lákadlo uveden ještě Keats, který má podle mě roli nejmenší, autorka se o něm zmiňuje jen sem tam a velmi letmo v porovnání s ostatními. Oproti tomu Leigh Hunt na přebalu ani nebyl zmíněn. Podle mě se spisovatelka zaměřila na ty opravdu nejzajímavější - na Shelleyho by vystačila celá jedna kniha, stejně tak na příběhy Huntovy rozvětvené rodiny. Zpočátku jsem si říkala, že by si víc místa zasloužil Byron, ale postupně jsem se do básníka Shelleyho zamilovala natolik, že by mi nevadila ani úplná absence Byrona. Hayová dokázala velice pěkně čtenáři naservírovat Shelleyův komplikovaný vztah k manželce Mary a její sestře Claire i jeho dalším milenkám. Nemoralizuje ani se nepřiklání na tu či onu stranu. Je jen pozorovatelem těchto vztahů a je čistě na čtenáři, aby si na Shelleyho vytvořil vlastní názor.

Pochybuji však, že by se kniha stejně tak, jako se líbila mně, zamlouvala i těm, kterým literatura nic neříká, nezajímá je a nebaví. Znovu zdůrazňuji, že ačkoli anotace slibují odhalení soukromých životů slavných básníků, literatura byla s jejich životy neodmyslitelně spjata a provázela je každý den. Ať už v jejich činech nebo v jejich rozhovorech. Jestli tedy literatura není zrovna váš šálek kávy, raději se Mladým romantikům vyhněte obloukem. Pro její milovníky je to však přesně to pravé ořechové.

přidáno: 14.3.2013

Samotnou mě překvapilo, jaké životy básnici vedli. Většina z nich byla chudá a neměla čím nakrmit své rodiny. Většině se stalo hodně tragédii, ale i přesto si své životů užívali. Nejvíce mě svým příběhem zaujala Mary Shellyová, která je autorkou Frankensteina. Stalo se jí toho tolik zlého, až jsem tomu nedokázala věřit. Obdivovala jsem ji za její sílu i to, čeho dosáhla. Kniha sice nebyla tak čtivá jako normální romány, ale četla se dobře svým vlastním zajímavým způsobem. Drží se faktů a je vidět, že bylo čerpáno z mnoha zdrojů. V každém případě si myslím, že kniha se bude určitě líbit lidem, kteří se o toto téma zajímají, a já ji rozhodně doporučuji.