Sběratel nevěst - Dekker Ted - Recenze

Sběratel nevěst - Dekker Ted - Recenze

přidáno: 24.3.2011
Román Sběratel nevěst je další ze skvělých knih amerického spisovatele Teda Dekkera.

Sériový vrah si pořizuje sbírku krásných nevěst. Jejich těla lepí na zeď a paty jim provrtává vrtačkou, dívky tak umírají na vykrvácení. Vrah u nich nechává vzkazy, které jen zdánlivě nedávají smysl. Příběh začíná nálezem čtvrté oběti. Případu se ujímají agent FBI Brad Reines a psycholožka Nikki Holdenová. Začíná lov na mimořádně surového psychopata. Okolnosti agenty zavádí do střediska, kde žijí pacienti s různými formami psychických onemocnění. Jejich schopnosti Brad zkusí využít při luštění podivných vzkazů vyšinutého zabijáka. Ten si s vyšetřovateli pohrává, zavraždí další dívku a do jeho spárů se dostává také psycholožka Nikki. Nastává boj s časem a se zvrácenou myslí sériového vraha.

Román Sběratel nevěst je čtivý, napínavý, chvílemi mi běhal mráz po zádech. Autor opět dokázal, že umí zaujmout nejen dějem, ale především tím, jak dokáže vykreslit vrahovo myšlení a umožnit tak skvělý čtenářský zážitek.

přidáno: 28.3.2011
Autor je opravdu mistrem slova a zvratů. Chvilku Vás mrazí, pak zase uklidňující pasáž.
Zaseje do vaší mysli otázku, jaké to asi je a v minulosti bylo v psychiatrické léčebně. Kdo vlastně je normální a kdo šílený? Po přečtení záložky knihy jsem měla strach, že půjde o hodně drsnou detektivku. I když Vám chvílemi přebíhá mráz po zádech, je to ta správná dávka napětí a hrúzy.
Doufám, že brzy vyjdou další díla od tohoto autora.

přidáno: 16.5.2011
Ted Dekker má už po prvním česky vydaném románu pověst strhujícího vypravěče především pro čtenáře pevných nervů. A ve svém druhém thrilleru své pověsti nezůstává nic dlužen…

FBI tu totiž pátrá po sériovém vrahovi, který své oběti vraždí precizně, chladnokrevně a pomalu. Už jen při popisu smrti z úst patoložky jde člověku mráz po zádech. Ale zvláštní agent Brad Raines už viděl hodně ošklivých věcí, a nejen v Denveru, kde se případ odehrává. Spolu se soudní psycholožkou Nikky Holdenovou se snaží vcítit se do mysli pachatele a zastavit ho dřív, než si vybere další oběť. Což se snáz řekne, než udělá. Jejich protivník totiž vůbec není hloupý, naopak. Je geniální, všímavý k detailům a plně pohroužený do svého poslání odevzdat Bohu ty nejkrásnější nevěsty. Protože on jediný je vyvolený k tomu rozhodnout, které dívky budou ty šťastné…
Vzhledem k tomu, že čtenář je vržen doprostřed vyšetřování bez jakéhokoli úvodu, chvíli trvá, než si o Bradovi a Nikky udělá obrázek a zvykne si na ně. Onen určitý odstup se podle mého začne rozmělňovat po návštěvě podivného sanatoria, kam agenty zavedou stopy. Mohla by nějak pomoci návštěva kliniky pro vysoce inteligentní duševně nemocné? Nebo by možná mohli pohnout s případem sami klienti, každopádně setkání s nimi pootevře dvířka ke skrytým bolestem agenta Rainese, což ho konečně polidští a přidá mu na sympatiích. Ale setkání s pacienty Střediska zdravého života a inteligence přivede na scénu i novou a důležitou postavu, Paradise. Dívka, trpící mimo jiné i agorafobií, je tak zajímavá a osobitá, že hravě zastíní i psycholožku Nikky, která se zdála být tou druhou hlavní postavou. Ale autor má v rukávu pár hezkých překvapení. Třeba i další vývoj vyšetřování.
Co se totiž zdálo být jen bláznivým nápadem, nechat si radit od partičky „klientů“, to se v průběhu případu ukáže jako klíčové rozhodnutí. A zcela jistě ne proto, že „cvoka mohou pochopit jen další cvoci.“ Odlišné vnímání světa a nadprůměrná inteligence Paradise a jejích přátel totiž odhalí nečekané stopy a přivede agenta Rainese pachateli tím blíž. Souboj tak začne být velmi osobní a velmi nebezpečný…
Identita pachatele tajemstvím není, sám se nám představil hned z kraje a náhledy do jeho psychotické mysli jednak dosti mrazí, jednak dávají tušit další vývoj.
Ted Dekker se však ukáže být mnohem lepším stratégem, než se zdálo, a hlavně znalcem lidské mysli, tedy především té narušené. V poslední třetině románu vytahuje z rukávů spoustu ošklivých a nápaditých es ve velmi rychlém sledu a my tak můžeme v plné míře pochopit, proč ho jeho skvělá pověst předchází…

přidáno: 6.6.2011
Svatební pochod s příměsí krve

Sběratel nevěst je v pořadí druhým, do českého jazyka přeloženým thrillerem amerického autora Teda Dekkera, který má na kontě nejeden bestseller. Na pultech tuzemských knihkupců se titul, jež bych vám chtěla představit, objevil v únoru letošního roku.

Hned úvodní kapitola čtenáře zavede na místo vražedného činu. Brad Raines, agent FBI, je pověřen vyřešením otřesného případu, kdy sériový vrah zabíjí krásné mladé ženy způsobem, že jejich tělo pozbývá kapky krve. Celá brutalita je zakončena zavěšením nevinné na zeď v ukřižované pozici, přes obličej přehozený svatební závoj. Právě toto poznávací znamení dalo vrahovi přízvisko Sběratel nevěst. Oběť na počátku příběhu je již čtvrtá v pořadí a nezdá se, že by mělo být Sběratelovu řádění konec. Brad se svým týmem tápe v mlze do té doby, než jej navede sám pachatel na přibližný směr pátrání. Dostává se tak do Střediska zdravého života a inteligence, kde žijí duševně choří s velmi vysokým IQ. Je ale tato cesta správná? Nejde o falešnou stopu, které plánuje Sběratel využít a zasadit finální ránu? Kdo je králem a kdo pouhým pěšákem na pochybné šachovnici života a smrti? Odpověď nejen na tyto otázky získáte ve strhujícím vyprávění Teda Dekkera.

Veškeré události nejsou spojeny pouze s hlavní postavou Bradem Rainsem. Třetí kapitola nás poprvé seznamuje s vrahem a jeho přesvědčením, že ony skutky jsou v zájmu té nejprospěšnější věci. Pečlivě jsou představeny i ostatní postavy, nemusíte se proto bát nejasností.

Celý děj si udržuje svižnější tempo, které však postupným otáčením jednotlivých stránek graduje mnohdy do takové míry, až máte chuť zalistovat k posledním potištěným listům, abyste zjistili, jakže se bude příběh odvíjet dál. Doporučuji odolat a vychutnat si ono napětí plnými doušky. V knize se navíc nenachází žádná do očí bijící chyba. Pokud se tam nějaká přece jen objevila, byla tak titěrná, že nestála za povšimnutí, což je jednoznačné plus. Na co ovšem nesmím zapomenout, je upozornění týkající se překladatele, jímž není Viktor Faktor, jak je v knížce uvedeno, ale Drahomíra Michnová. Nakladatelství se na svých webových stránkách za omyl samozřejmě omluvilo a vše uvedlo na pravou míru.

Je jisté, že u českých čtenářů si Ted Dekker začíná získávat značnou oblibu. Svědčí o tom fakt, že se Dcery Lamače kostí – autorův debut na knižním trhu České republiky – stále drží v TOP 5 nakladatelství Metafora. Směle si dovolím tvrdit, že Sběratel nevěst nezůstane pozadu a začne Lamači „dýchat na desky“.

Melissa byla připevněná na stěnu, bílá a nahá kromě stejných kalhotek, jako měla Caroline, a stejného závoje pečlivě připevněného k hlavě a úhledně přehozeného přes obličej. Pod oběma pažemi ji podpíral dřevěný kolík a ještě byla přilepená.
Pak vykrvácela.
Stejné pečlivé naaranžování, stejný andělský sklon hlavy, stejné kosmetické úpravy. Rtěnka byla pravděpodobně stejné značky, kterou už identifikovali – červený odstín značky Calypso, výrobce Paula Dorfová. Vrah své nevěsty zbavoval barvy a zároveň jim ji zase dodával. (str. 103-104)

Jestliže se mi podařilo vás navnadit, sáhněte v knihkupectví mezi thrillery pro ten, jehož přebal je oranžový se svatebními šaty na ramínku.

od: www.topizine.cz: Někdo sbírá známky, někdo mrtvoly
přidáno: 9.6.2011

3. Červen 2011, 17:30
Po knize Dcery Lamače kostí vychází v nakladatelství Metafora další z románů Teda Dekkera, tentokrát nazvaný Sběratel nevěst. V USA má autor na kontě již přes dvacet bestsellerů. Uvidíme, zdali budou jeho knihy tak úspěšné i u českých čtenářů.

Téměř každý z nás něco sbírá. Někdo známky, plyšáky, hrníčky nebo odznaky. A jiný schraňuje věci, díky nimž ho okolí považuje za nechutného a zvrhlého. Zkuste se zamyslet na tím, jak by se vám líbilo sbírat mladé krásné ženy? Mnoha pánům určitě ano, o tom asi žádná. Ženy přece nejsou nechutné ani zvrhlé a jsou ozdobou nejen mužských životů. Hlavní záporný hrdina knihy Sběratel nevěst, Quinton Gauld, tyto krásky sbírá. Bohužel ale mrtvé.

Ve městě číhá smrt
Celý příběh se odehrává v okolí Denveru, kdy se agent FBI Brad Raines a jeho kolegyně, psycholožka Nikki Holdenová, snaží přijít na stopu muži, kterého pojmenují Sběratel nevěst. Ten si vybírá a poté vraždí mladé krásné dívky. Mezi oběťmi nejsou žádné souvislosti, jen to, že jsou mladé, neobyčejně půvabné a bydlí v okolí Denveru. Vrah je velmi chytrý a  nenechává za sebou stopy. Nikdy se nenajde žádný vlas, pot, krev, prostě vůbec nic. Jediné, co jim pachatel pokaždé zanechá na místě činu, je srolovaný papírek s nic neříkajícím vzkazem. Ten je ukryt v provrtaných nohách oběti, která je vždy stejným způsobem rituálně zavražděna. A tak opakovaně končí stopy ve slepé uličce a FBI si s případem vůbec neví rady.
Poté, co vyšetřovatelé dojdou k závěru, že vrah je nadprůměrně inteligentní, vedou jejich kroky do zařízení, kde se léčí neobyčejně inteligentní psychotici. Brad se zde setkává s Paradise, která vidí duchy, Roudym, který je mazanější než kdekterý agent, Andreou, která je geniální, a Cassanovou, který si tuto přezdívku vysloužil díky prohánění ženských sukní. Právě tito lidé budou mít v případu klíčovou roli, ačkoli jimi většina školených agentů opovrhuje a díky svým psychickým problémům jsou terči posměchu.

Závod s časem
Po určité době se Andree podaří vyluštit vrahův vzkaz a tehdy nastává neskutečný zmatek. Kdo bude šestou nevěstou? Pokud se někde stala chyba, přibude jen další oběť a zabiják bude stále na svobodě a bude vraždit dál. Času je hrozně málo a možností hodně. Je vrahem někdo z Bradových známých? Zdá se, že ho dobře zná a je vždy o krok napřed. Pokud FBI viníka nechytí, která dívka bude další? To vám neprozradím, přece bych vás nepřipravila o napínavý konec.

Detektivka jak se patří
Kniha je členěna na jednotlivé kapitoly, následně rozdělené na další podkapitolky. Jak to už u detektivek bývá, velké pasáže jsou useknuty v nejlepším a nám tak nezbývá nic jiného, než číst dál. Což ale pro většinu z vás nebude žádná tragédie, protože tahle kniha za ten čas rozhodně stojí. Občas narazíte na oddíly s dost krátkými větami, ale vzhledem k tomu, že většinou budete pravděpodobně strženi napínavým dějem, tak tuto maličkost autorovi snadno prominete.

Někoho může hned z počátku zarazit fakt, že příběh nezačíná u první oběti, ale rovnou u čtvrté. Není to tiskařská chyba, ani jste si nezapomněli koupit první díl knihy. Je to zcela autorův záměr a určitě to nebude knize překážkou. Jakmile se totiž začtete do první kapitoly, zjistíte, že jména již zavražděných nejsou důležitá a jediné, co vás bude zajímat, je to, která z dívek bude další a která unikne svému osudu mrtvé nevěsty.
Celý román je prošpikován napětím a nečekanými zvraty. V jednu chvíli to už vypadá na happyend a vzápětí tu máme další vraždu a spoustu otázek. Na knize je nejzajímavější, že se střídají pohledy vyšetřovatelů a samotného pachatele. Máme tak ucelenější obrázek o situaci a celá kniha je s blížícím se koncem stále napínavější. Pro milovníky detektivek je toto dílo jasná volba, nudit se určitě nebudou.

Rozložila na zem velký kus igelitu a odstranila tmelovou zátku. Spadla na igelit a zároveň na něj stekl tenký pramínek krve. Vrah zřejmě čekal patnáct nebo dvacet minut, až krev vlivem zemské přitažlivosti odteče, ale v masitých částech těla ještě nějaká zůstala. Horizontální žíly  kapiláry se nevykrvily snadno, i když se masírovaly nebo vysávaly.
„Je tam něco?“
Kim místo odpovědi vyndala pinzetou pěticentimetrovou zakrvácenou ruličku papíru.
„Můžeš mi to otevřít tady?“
Opatrně svitek rozbalila, dávala pozor, aby nepoškodila případné otisky prstů, i když oba věděli, že tam žádné nebudou. Kim klidně přečetla vzkaz. „ Dej si pozor, koho miluješ. Mohl bych zabít všechny ty krásné ženy. Jsem mnohem inteligentnější než ty. Požehnej mi, Otče, neboť budu hřešit. Ano, ano, budu.“
„To je všechno?“
„Všechno.“ Kim k němu vzhlédla. „Je to osobní?“
„Ne, alespoň pokud vím. Ne, to by nemohlo…“
Vrah jistě nebyl nikdo, koho by v minulosti znal a kdo by se vrátil, aby ho pronásledoval. Prostě se dozvěděl, kdo na případu pracuje, a pohrával si s ním. Provokoval

od: z blogu...
přidáno: 7.11.2011
...na další knihu od Teda Dekkera jsem se hodně těšila a rozhodně musím říct, že mě po Dcerách Lamače kostí ani trochu nezklamala. Objevovalo se tam přesně to, co jsem očekávala a co se mi líbilo. Dekker musí být sám o sobě také maniak, když dokáže ve své mysli vytvořit něco, jako je Sběratel nevěst. Kdykoliv jsem se dostala k nějakým pasážím, kdy vrtal paty, doslova jsem cítila, jak mi do nohou ta vrtačka proniká. Číst něco takového, to je opravdu hodně silný zážitek. Jemu se to prostě povedlo, stejně jako u výše zmíněné knihy, já mu to prostě věřím a věřím i tomu, že není tak docela normální.
Kniha byla, nebo spíš Sběratel, opět hodně nábožensky založený. Já osobně nemám ráda, když mi někdo v nějaké knize nutí víru, ke které sama neinklinuji (ne že bych byla věřící), prostě se mi to nelíbí. Tím ovšem neříkám, že Dekker tady nutí k nějaké víře, on vírou vysvětluje ty činy, které se zde páchají, stejně jako u Dcer Lamače kostí, je i tady vrah nějaký ortodoxně věřící šílenec, který má za to, že mu všechno projde, když řekne "Odpusť mi, že jsem zhřešil". Poukázal, podle mého, na to, jak víra dokáže člověka strašným způsobem zfanatizovat, udělá všechno pro Boha, i když by přitom měl zabít, přitom pravděpodobně ani nezná desatero.

Více se dočtete ZDE...