Vasalisův paradox - Cardetti Raphaël - Recenze

„Konečně thriller s historickým tématem, který je tak jiný než všechny ostatní! Raphaël Cardetti má velký potenciál!"
- L´Express

„Napínavým příběhem, perfektně ovládnutým žánrem i špetkou humoru pootvírá čtenářům Raphaël Cardetti vrátka do temných zákoutí světa umění…“
- Le Bien Public

Každý, kdo Vasalisův paradox četl, se již nyní těší na další knihy. Je to vynikající thriller!“
- La Savoie

„Vasalisův paradox je jednou z těch knih, které kombinují policejní vyšetřování s historií…dějinami umění v tomto případě. Začátek série psané hravě, čtivě a se špetkou humoru. Nemůžeme se dočkat, až si přečteme další!“
- L´Alsace le pays

„Raphaël Cardetti nevykrádá ani nečerpá z jiných děl podobného žánru. To zvyšuje úroveň jeho románu a dělá z něj unikum.“
- Balthazar

přidáno: 19.9.2011
Vasalisův paradox je napínavým příběhem ze současné Paříže, zasazeným do magického světa umění. Autor neponechal nic náhodě a podnikl bezesporu důkladný terénní průzkum, a tak je román zaplněn vysoce erudovanými fakty a detaily, které však neruší, naopak pomáhají vytvářet vznešenou atmosféru intelektuálního prostředí sorbonské univerzity a lidí, pohybujících se v uměleckém oboru. Dokonce i profesionální zabiják tu má diplom z dějin umění a nechává si říkat jménem literárního hrdiny. Vlastně žádná z ústředních postav se nedá označit za hlupáka…
Vše začalo s profesorem filozofie Albertem Cadasem. Tento nenápadný starý pán na sebe konečně strhl pozornost, bohužel důvodem onoho zájmu bylo jeho rozhodnutí vzít si život přímo na půdě univerzity. Tím vzal vítr z plachet svému chráněnci a doktorandovi Davidu Scottovi. Jeho závěrečná práce je tak kontroverzní, že padla spolu s Cadasem. Ale proč se o ní děkan tak náhle zajímá? Co je tak divného na dávno mrtvém mnichovi, který možná ani neexistoval? Doktorandskou práci o něm David bez Cadasovi pomoci stejně nikdy nedokončí…
Mezitím Valentina Saviová dostává jedinečnou nabídku zrestaurovat středověký kodex. Je tou nabídkou dost zaskočená, protože její kariéra restaurátorky je vlastně v troskách poté, co byla odejita z prestižního místa v Louvru. Někdo, jehož jméno vláčel bulvár blátem, přece nedostane takovouhle šanci. Zadavatel má však jiný názor... Elias Stern, světově proslulý obchodník s uměním, se stáhl do ústraní tak dávno a naprosto, až Valentinu překvapilo, že je stále ještě naživu. Co tak úžasného ale milionář vidí v rozpadajícím se svazečku pergamenů, který jí nabídl k restaurování, to opravdu netuší.
Brzy se také představí nejbarvitější z hlavního postav, podvodníček Hugo Vermeer. Tento obchodník s kradeným uměním s pochybnou morálkou je přesto Valentinin blízký přítel a jeho detailní znalosti všelijakých drbů ze zákulisí své branže mohou být při pátrání po původu kodexu k užitku. Nebo také cestou do malérů…
Osudy všech zúčastněných se propojí, a to díky prastaré legendě o učenci Vasalisovi. Je možné, aby se opravdu dochoval jeden jediný exemplář jeho knihy, kvůli které byl vymazán ze všech historických pramenů?
Když už se všechny důležité postavy představí a zaujmou své postavení na pomyslné šachovnici, pozvolné odkrývání záhad plynule přejde na boj o život – a ten začnou vedlejší postavy jedna po druhé prohrávat. Na scénu totiž nastoupí hráči mnohem nebezpečnější než náš spolek učenců/umělců, a jejich cesta za získáním kodexu jde přes mrtvoly. Příběh tak neztratí nic ze své zvláštní umělecké atmosféry, naopak navíc získá rychlý spád a skvěle fungující dynamiku.
Tahle výtečná variace na Dana Browna zaujme, poučí i pobaví – nečekala jsem, že tu krom poutavého příběhu a sympatických postav najdu i kousavou ironii a pár opravdu dobrých hlášek („Komisař už v nic nedoufal. Kdyby se náhodou někdy cítil zbytečný, vždycky si ještě může dělat ze svých sešitů origami.“) Navíc už vím, co znamená slovo palimpsest… Co dalšího nebezpečný svět umění přinese Valentině, Hugovi a Eliasu Sternovi, nám snad brzy odhalí chystané pokračování s názvem Sochař duší.

přidáno: 22.9.2011
Detektivní román z pera autora, který ví, o čem píše. Historik Raphäel Cardetti na stránkách této knihy rozehrává příběh restaurátorky Valentiny, která začne pracovat pro světově proslulého obchodníka s uměním Eliase Sterna. Valentina má před sebou nelehký úkol. Čeká ji restaurování středověkého rukopisu, který po staletí fascinuje historiky. A nejen ty, za tajemným spisem se ženou odborníci i překupníci současné doby. Valentině a jejím přátelům jde o život.
Děj detektivky je napínavý, nechybí honičky tajemnými uličkami Paříže. Na své si přijdou milovníci umění, kteří se dozvídají mnoho užitečných informací z tohoto oboru. Detektivka ve stylu Dana Browna v příjemném kapesním formátu je sice náročná, co se týče námětu, ale díky svižnému stylu a špetce humoru potěší ty, kteří si libují v románech s kriminální zápletkou.

přidáno: 27.9.2011
Recenze ZDE...

přidáno: 13.12.2011
Napínavá detektivka z mé oblíbené řady „knížek do kabelky“. Každý máme nějakého koníčka, a když se mu věnujeme, hrozí nám větší či menší nebezpečí. Sběratel starých uměleckých děl se může zaplést do vražedných intrik spíš, než ten kdo vyšívá, plete či skládá puzzle. Proto nechme mladou restaurátorku ať pátrá po tajemství starého rukopisu sama.