Recenze: Pařížská švadlena

21.10.2019

Přebal Pařížské švadlenyRománů z období druhé světové války se v poslední době objevuje hodně. A já mám radost. Tohle téma už mě zajímá přes deset let. Když jsem uviděla knihu Pařížská švadlena od nakladatelství Metafora, zaujala mě nejen svojí obálkou, ale i anotací. Slibuje totiž originální příběh, právě z období druhé světové války, okořeněný prostředím módního průmyslu.

V knize se střídají dvě časové roviny. Ta starší začíná roku 1940 v Paříži. Mladá dívka, Estella, je vzhledem k okolnostem, ke kterým se připlete, nucena Paříž opustit. Žije jenom s matkou, nemají moc peněz. Přivydělává si tím, že obkresluje modely věhlasných módních návrhářů a ty pak prodává levnější konkurenci. Není to něco, co by ji naplňovalo. Od mala ráda šije a chtěla by sama modely navrhovat. V roce 1940 neopouští nejen maminku, ale i přátele a samotnou Paříž a Francii. V napjaté době je i to těžké. Opouští stát a město, které miluje a bojí se i o něj.

Druhá časová linka je ze současnosti. Je rok 2015 a setkáváme se s Fabienne. Je vnučkou Estelly. Móda ji velmi zajímá, ale z jistých důvodů nešla v babiččiných šlépějích tak úplně. Je kurátorkou muzea a plánuje módní výstavu, jejíž součástí budou i modely, které navrhla její babička.

V obou dějových linkách se objevují muži a samozřejmě i láska. Jak dopadne, to vám nepovím, ale věřte mi, že to chcete zjistit. Sama velmi oceňuji propojení těchto linek právě poutem babička – vnučka. Díky tomu máme úžasnou příležitost. Paralelně sledujeme Estellu jako mladou, nadějeplnou dívku a v kapitolách z roku 2015 již jako starou dámu na sklonku života. Díky tomu pro mě byla kniha mnohem více emotivní.

Prostředí módního průmyslu bylo originální a velmi mě bavilo o něm číst. Právě díky tomu, že se jedna část příběhu odehrává od roku 1940 a druhá od roku 2015, vidíme tento svět, který je v reálném životě povětšinou skrytý, z dvou různých perspektiv. Zároveň mě moc bavily samotné návrhy, které Estella tvořila. Celou knihu tyto drobné detaily krásně oživovaly.

V knize se objevuje poměrně velké množství postav a jejich vztahy jsou různě proplétány. Místy množství jmen a jejich vztahů působí trošku zmateně. Nejde o knihu, kterou „prostě čtete“. Musíte dávat pozor, abyste se v těchto vztahových zvratech orientovali. Rozhodně to ale není čtení, do kterého se zamotáte a už nevymotáte. Stačí dávat alespoň trošku pozor. Pro vedlejší postavy autorka využila i reálné postavy. Mrzí mě, že jsem je neznala před čtením knihy. Pravděpodobně bych si jejich zapojení do příběhu mnohem více vychutnala. Rozhodně ale bylo zajímavé, vyhledat si o nich po přečtení další informace a porovnat realitu s autorčinou fikcí.

Ženské hrdinky jsou v knize všechny nesmírně silné. Překonávají jednu ránu osudu za druhou. Jak ty vnější, způsobené dobou, ve které žijí, tak ty osobní. Vždy ale dokáží znovu vstát a bojovat o svůj úspěch. Ve výsledku na mě kniha působila také jako oslava síly žen napříč generacemi a stoletími. Jednotlivé postavy jsou rozhodně inspirativní.

Kromě silných žen se v knize objevují i silní muži. Někteří jsou silní a odvážní na první pohled, jiní v osobním životě. Možná se divíte, proč tolik zmiňuji postavy, které v knize vystupují. Dělám to z toho důvodu, že jsou podle mě v knize tím nejlepším. Estella byla moji jasnou favoritkou, byla úžasná, moc jsem si ji oblíbila a fandila jsem jí (ale to nejen jí). Moc mě bavilo o ní číst a do jejího příběhu se mi velice dobře vžívalo. Právě Estella a její příběh mě bavily o ždibíček víc, než příběh ze současnosti. Nebylo to ale tak, že by mezi jednotlivými linkami byl nějaký markantní rozdíl. Jde čistě o moji osobní preferenci.

Pařížská švadlena ukazuje válku z jiné strany. Hlavní hrdinka, která příběh během války prožívá, není událostmi ovlivněná přímo. Je, co se války týče, v bezpečí. Ovlivňuje ji vzdáleně, ale přesto velice osobně. Čtenář se seznámí s originálním prostředím módního průmyslu a sleduje snahu o úspěch. Nechybí jeden neodolatelný špion, láska, bolest, ztráta a síla. Síla opět vstát, ať jsme ničeni sebe víc. S přídavkem rodinného tajemství se kniha stává neodložitelnou a velmi poutavou, zároveň se velmi dobře čte. Koukala jsem na další knihy, které autorka napsala a doufám, že se v českém překladu dočkáme i jich. Vypadají totiž velmi zajímavě.

Pařížskou švadlenu vám mohu jenom doporučit. Hodnotím ji 80 %.

Zdroj: Hlava v knihách

Koupit knihu na Grada.cz